Tuesday, May 20, 2014

Cerita Bibik



Haritu aku pergi makan dekat satu kedai arab di Cyber. Tengah pong-pang-pong-pang makan, aku stop la kejap bagi laluan untuk perut nak menghadam . So, sambil relaxs aku usha la orang sekeliling yang tengah nak cari tempat duduk, yang tengah kusyuk makan, yang tengah borak-borak, tengok waiters jalan kesana-sini. Yea tu memang sifat typical aku, suka memerhati.

Nak dijadikan cerita, meja sebelah aku kosong. Then, adala satu family ni tengah jalan ke-arah meja kosong tu. Satu family ni includes parents, their kids yang aku rasa umur 8-3 tahun macam tu la DAN juga seorang bibik tua.

Tengah parents ni nak terkam meja kosong tu, then ayah family tu baru perasan yang anak kecil dorang tak der dalam group tu. Dia pun rushing pergi cari anak die yang lagi sorang tu. Tapi few minutes after that, budak tu dah jumpa semula. Si bibik ni pula apa lagi, harusla kena marah dengan majikan die depan public.

Based on kejadian bibik dimarah di khalayak ramai, aku rasa tak patut la family tu buat macam tu dekat si bibik ni. Yer, aku tahu parents mesti resah gelisah kalau anak dorang hilang. Tapi, bibik tu dah tua , die tak mampu nak jaga budak lelaki kecik yang active ke-sana sini. Dan tanggungjawab tu aku rasa bukan terletak pada si bibik tu, tapi parents tu. Kenapa tak didukung or dipegang tangan budak tu time keluar kereta ataupun kenapa tak disuruh abang/kakak si budak tu untuk pegang tangan di adik kecil tu.  Jangan la berharap sangat dekat si bibik tu. Si bibik ni pula, dah la kena marah, and then dibiar nya dekat luar restaurant tu. Iskk memang tak berperikemanusian betul.

So, kepada majikan-majikan di Malaysia, tolong lah sedar yang tanggungjawab seorang bibik ada limit nya. Jangan expect bibik boleh buat semua benda at once time. Mereka juga manusia sama seperti anda ya. Korang kena ingat, tugas seorang bibik hanyalah membantu anda untuk tolong apa yang patut bukannya serah bulat-bulat tanggungjawab anda kepada si bibik tu. 



Till then and take care. 



3 comments:

Aida Effarina said...

diorang treat maid tu macam kuli sgt kan. padahal dia pun manusia jugak. huhu biasa la kalau org berada ni kak.. they think they could do anything they want..

zai said...

@aida effarina tapi tak semua orang kaya mcm tu.

selalu yang jadi mcm ni ialah orang yang baru nak kaya.hhihhi

ahmadluqy said...

hmm.. no offence tapi still kalau aku pon.. aku akan marah kan bibik tu gak .. tak kesah la dia tua or muda.. dia bkerja untuk orang tu dan orang tu plak bukannya tak byr.. nak dptkan bibik sekarang ni bukanlah mudah.. siap kene deposit mahal kot.. atleast bila dia buat salah tu kita kenelah marah.. anak sendiri hilang kot.. adoih.. aku pon panik kalau jd kat aku.. huhuhu.. pandangan peribadi je.. ewahhh